Ozdobné techniky kraslíc
Chceli by ste sa dozvedieť niečo o tradičných ozdobných technikách kraslíc? Tak ste tu správne.
Dozvedieť sa viac

Kraslicové ozdobné techniky

Kraslice patria k najstarším, výtvarne najpôsobivejším prejavom ľudového umenia. Na Slovensku malo ozdobovanie vajíčok bohatú tradíciu. Bolo súčasťou jarného zvykoslovia. Kraslica ako zvykoslovný predmet symbolizovala veľkonočné obdobie na celom Slovensku. Na Slovensku sa v porovnaní s inými národmi zachovalo až do súčasnosti najviac spôsobov ozdobovania vajíčok. Každá z techník je zaujímavá a niečím výnimočná.

Na ozdobovanie sa používajú predovšetkým slepačie vajíčka, v niektorých prípadoch aj kačacie a husacie, zriedkavo i pštrosie vajíčka. V tradičnom ozdobovaní sa používali najmä uvarené vajíčka. V druhej polovici 19. storočia a začiatkom 20. storočia sa začali ozdobovať vyfúknuté vajíčka.

Farby a ich príprava

Farebnosť slovenských kraslíc je mimoriadne pestrá.

Najobľúbenejšou a najviac využívanou bola farba červená, ktorá symbolizovala život, lásku a priateľstvo. Červené vajíčka, resp. škrupiny našli archeológovia v hroboch z doby kamennej. K ďalším obľúbeným farbám patrila žltá ako farba slnka, hviezd a mesiaca, zelená ako symbol nádeje, mladosti a zdravia.

Pri farbení a maľovaní kraslíc sa používajú rôzne druhy farieb. Až do konca 19. storočia sa vajíčka farbili prírodnými rastlinnými farbami.

Žltá farba sa získavala vylúhovaním šafranu v teplej vode, z mladého zeleného žita, varením kôry divej jablone alebo slivky.
Červená farba sa v minulosti pripravovala vylúhovaním potlčenej pálenej tehly, varením brezovej kôry (brezuľa alebo brezuľka), odvarom zo slivkového dreva, prípadne fuksie.
Fialovočervený odtieň sa získal vývarom z cvikly.
Oranžová až hnedá farba sa najčastejšie pripravovala vyvarením šupiek červenej cibule, slivkovej i brezovej kôry, orechových listov a škrupín. Svetlohnedý odtieň sa docielil vývarom z ruského čaju, jabloňovej kôry.
Zelená farba sa dosiahne varením jarnej oziminy, sena, mladej trávy, ďateliny, špenátu, petržlenovej vňate, kôry mladej jelše a z rastliny nazývanej medenka, ak sa veľmi krátko povarí.
Čierna farba sa získavala odvarom z jelšovej a dubovej kôry, prípadne varením hrdzavého železa v kapustnici.

Ostatné farby, ako fialovú a modrú si ľudoví umelci väčšinou kupovali, ale v niektorých lokalitách pripravovali fialovú farbu z atramentových ceruziek a červenej kapusty, pekný odtieň modrej farby získavali z čučoriedok.

Uvedené farby niekedy miešali a navzájom kombinovali, čím sa dosiahla široká škála farebných odtieňov.

Koncom 19. storočia sa začali používať aj farby syntetické, ktoré boli sýtejšie a výraznejšie než prírodné farby.

Video

Niečo z histórie a samozrejme aj ukážka ozdobnej techniky na záver videa.

Voskovanie

Voskovanie – maľovanie voskom je veľmi výrazná a pôsobivá technika, najmä pre svoju reliéfnu ornamentiku. Roztopený včelí vosk, ktorý neskôr nahradil parafín sa zafarbí rôznymi farbivami a nanáša sa na vaječnú škrupinu špendlíkom (v minulosti aj drievkom, tŕňom, či zápalkou), zriedkavejšie trubičkou, prípadne husím brkom, čím vzniká plastická dekorácia. Charakter ornamentu určuje rýchle schnutie vosku i nástroj, ktorým sa nanáša. Ak sa použije špendlík ornament je kvapkovitý, zväčša geometrický. Pri kreslení trubičkou je ornament súvislejší a vzniká skôr rastlinný a figurálny motív.

Technika voskovaním

Batikovanie

Batikovanie je najrozšírenejšia tradičná a na motívy bohatá kraslicová výzdoba. Z technickej stránky je to vlastne kombinácia farbenia a voskovania, pričom sa vosk vo finálnej fáze odstráni. Primerane zohriaty vosk alebo parafín sa nanáša trubičkou alebo špendlíkom na bielu škrupinu vajíčka, ktoré sa potom zafarbí. Keď sa vosk teplom odstráni, vznikne biela ornamentálna výzdoba. Ak má byť ornament farebný, vajíčko sa najprv zafarbí, potom sa voskom nakreslia ornamenty. Pri viacfarebných krasliciach sa postupuje od najsvetlejšieho po najtmavší odtieň. Batikovaním možno vytvoriť až sedemfarebnú kraslicu. Ako pri technike voskovania, aj tu charakter ornamentu závisí od použitia špendlíka alebo trubičky.

Technika batikovaním

Olepovanie slamou

Olepovanie slamou, sietinou, textilom a farebnou vlnou patrí k najmladšej kraslicovej technike. Na Slovensku sa rozšírilo koncom 19. storočia. Táto technika sa pôvodne používala najmä v mestách.

Oblepovanie slamou bolo pôvodne rozšírené iba na slovensko-moravskom pohraničí. Ječmenná a ovsená slama, ktorá je pomerne jemná, sa na výzdobu pripravuje namáčaním vo vode. Po jej zmäknutí sa nožom pozdĺžne rozreže, odstráni sa prebytočná buničina a vyhladí sa do rovnej plochy. Ak je slama suchá, na handričke sa navlhčí, aby sa narovnala a bola mäkšia pri strihaní. Potom sa z nej vystrihujú základné ornamentálne motívy – štvorčeky, obdĺžniky, trojuholníky, kolieska, hviezdičky a pásy rôznej veľkosti či šírky a pomocou špendlíka, pinzety a lepu sa matnou stranou nalepujú na škrupinu vajíčka do rôznych ornamentálnych zostav. Technika oblepovania slamou je dnes pomerne rozšírenou.

Technika olepovaním slamou

Olepovanie perlovkou

Oblepovanie perlovkou sa používa v posledných rokoch. Perlovka nahradila vlnu. Oproti vlne má niekoľko výhod – nechlpí sa, je pevnejšia a oveľa tenšia, dekór je jemnejší a dokonaljší.. Technika nie je náročná na pomôcky. Základom techniky je postupné oblepovanie vajíčka súčasne dvoma niťami perlovky. Nite kladieme vedľa seba, vytvárame motívy, ktoré pokrývajú celý povrch vajíčka.

Technika olepovaním perlovkou

Drôtovanie

Odrôtovanie medeným alebo postriebreným drôtom bolo v minulosti rozšírené v oblasti severozapadného a východného Slovenska a súviselo s drotárskym remeslom. Odrôtovanie možno robiť na nefarbených i farbených výduvkoch. Dekór vzniká rôznym prepletaním drôtu, zhlukovaním a kombináciou očiek. Táto technika na dlhé roky zanikla. K jej obnoveniu došlo asi pred 30 rokmi.

Technika olepovaním slamou

Zdobenie aplikáciou prírodných rastlinných listov

Zdobenie aplikáciou prírodných rastlinných listov je starou, nenáročnou technikou, v súčasnosti menej známou. Mladé lístky petržlenu, ďateliny, myšieho chvostíka, alebo iných rastlín sa priložia na vajíčko, ktoré sa pevne obviaže jemnou tkaninou, aby sa pri farbení zabránilo pohybu listov. Vznikne biely ornament na farebnom podklade. Táto technika je ľahko zvládnuteľná, esteticky účinná a rozšírená takmer na celom Slovensku.

Technika olepovaním slamou